Tomtekrubba.

Mitt skapande har varit vilande en längre tid, men till jul kom inspirationen tillbaka. Så jag gjorde mig en tomtekrubba.

 

Det här med Jultomten och Jesus har alltid fascinerat mig. I sången "Julvisa" som jag ofta sjöng när jag var liten är det just tomten som kommer med julen, om man inte släpper in honom blir det ingen jul. Så är tomten och Jesus samma person? Vad har de gemensamt? Vad har Jesus med julen att göra över huvud taget? Och hur såg det ut när tomten föddes? Det är frågor som jag funderade över när jag var liten och som jag fortfarande tycker är spännande tankar. Så här är min tolkning av den klassiska julkrubban men med tomten som huvudperson.

 
 Här ser man de tre visen männen med gåvor till vänster och fåren samt åsnan till höger. Maria står framför granen med ett stort äpple i handen och Josef ser så där lagom mystisk ut med gröna ögon.
 
 
Och så blev det natt.
 
 
På taket ser vi ängeln som står bredvid betlehemsstjärnan.
 
 
Kakelugnen är ett gammalt Pringles rör med luckor gjorda av en kaviartub.
 
 
 
Granen har jag gjort av piprensare och den är pyntad med kulor (pärlor), flaggor, glitter och ljus. Jag hittade inga lampor som jag blev nöjd med, men tänkte att dessa får duga i år så får jag leta efter några andra till nästa jul. Så klart måste det finnas smällkarameller och hjärtkorgar i en tomtekrubba!
 
 
Det lilla tomtebarnet slår runt i soffan där han föddes då det var fullt på alla BB i Sverige och personalen hade jobbat 100 timmar i sträck. Maria och Josef tänkte åka över till Norge och föda, men eftersom det är brist på snö kom de inte fram med sin släde. Så soffan fick duga.
 
 
Soffan är tillverkad av en chokladbolls ask. När jag vek ut den såg den precis ut som en soffa. Den stoppades med en gammal vante och kläddes med ett tyg jag köpt på Miniatyrmässan i våras.
 
 
 
Åsna gjorde jag efter en mall från http://paperboxworld.weebly.com/users.html
 
 GOD JUL!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: